Jak zrobić katalog produktów firmowych?
katalog produktow

Jak zrobić katalog produktów firmowych?

Jak zrobić katalog produktów firmowych?

Czy drukowany katalog produktów, to nadal dobra inwestycja? Okazuje się, że mimo postępującej cyfryzacji tak! Klienci nadal chętnie sięgają po papierowe katalogi, szczególnie gdy mają one zachęcającą oprawę graficzną. Dodatkowym atutem jest dobrej jakości, przyjemny w dodytku papier.  Niemniej wszystko to nie zmienia faktu, że kluczowe znaczenie ma treść, jaką zawiera katalog produktów firmowych. Jego głównym całe  jest pozyskanie nowych klientów oraz zachęcenie stałych kontrahentów do kolejnych zakupów. 

Katalog produktów – plan 

Stworzenie katalogu produktów firmowych to projekt, a zatem wymaga konkretnego planu. Nie może być to chaotyczna wyliczanka towarów na jaskrawym tle. Tego typu publikacje z pewnością nie zachęci klienta do lektury. Katalog przypomina książkę, dlatego warto przestrzegać taniej struktury: 

  • okładka – na niej można przedstawić motyw przewodni katalogu, np. nowa seria produktów z okazji jakiegoś wydarzenia, związanego z profilem firmy; 
  • spis treści – klient szybko znajdzie ten fragment, którego w dany  momencie potrzebuje. Nie każdy ma czas na czytanie katalogu produktów od deski do deski; 
  • opis firmy, dane kontaktowe (ze wskazaniem na dział wsparcia/obsługi klienta); 
  • kategorie produktów i same produkty – jeżeli to możliwe, produkty na,czy podzielić na kategorie, a w ich ramach opisać konkretne towary. 

Dodatkowo w sekcji dane kontaktowe warto umieścić dane pośrednika handlowego, z którym klient może się skontaktować, pełne dane firmy, opis procedury zwrotów i reklamacji, etc. 

Podanie przy opisie produktu jego ceny, zależy od polityki firmy. Niemniej dla większości klientów ten aspekt jest kluczowy. Dlatego warto podać przynajmniej widełki lub opisać krok po kroku różne warianty i opcje dodatkowe, które wpływają na ostateczną cenę produktu, np. szerokość drzwi lub niestandardowe ościeżnice. 

Katalog produktów firmowych – materiały 

To najbardziej pracochłonny etap tworzenia katalogu. Od jego efektów zależeć będzie finalny wygląd katalogu produktów firmowych, dlatego nie warto pomijać tego kroku. Na tym etapie konieczne jest zebranie informacji o produktach – specyfikacja techniczna, zastosowanie, przykładowe aranżacje, wizualizacje. Aby uniknąć plagiatu, warto zwrócić uwagę na publikacje konkurencyjnych firm. Można je potraktować jako inspirację lub stworzyć coś zupełnie innego, czego klienci się po prostu nie spodziewają. Niemniej pewne podstawowe informacje są raczej uniwersalne dla wszystkich katalogów produktów firmowych, jak chociażby opis parametrów technicznych. 

Przed stworzeniem projektu katalogu warto omówić z osobami decyzyjnymi, jakie mają oczekiwania wobec katalogu. Mogą również przedstawić swoją wizję lub podać źródła inspiracji odnośnie motywu przewodniego, kolorystyki czy zdjęć. 

Katalog produktów – opisy

Tworząc opisy produktów należy zadbać o to, aby były one wyczerpujące merytorycznie, ale jednocześnie nie znudziły klienta. W tym celu można stworzyć ogólny opis wspólnych parametrów w sekcji o kategoriach produktów. Przy zdjęciach indywidualnych towarów umieszcza się wówczas jedynie dane kluczowe dla konkretnego modelu. Taka forma prezentacji danych jest przystępniejsza dla klienta, ponieważ jest on w stanie objąć wzrokiem podane infirmacje. 

Opisy mogą być uzupełnione o wypowiedzi ekspertów lub krótkie wywiady. Oczywiście wypowiedzi ekspertów powinny być autentyczne i podpisane imieniem i nazwiskiem eksperta. W przeciwnym razie nie tylko będzie to wyglądało nieprofesjonalnie, ale wręcz podejrzanie. Opis może też nawiązywać do źródła inspiracji powstania danego produktu, wzoru czy modelu. Takie informacje są interesujące i zachęcają do zapoznania się z całą treścią katalogu, a nie tylko z kilkoma pierwszymi stronami. 

Projekt katalogu produktów Kielce – grafika 

Oprawa graficzna katalogu to przysłowiowa wisienka na torcie. Jeżeli katalog produktów ma być naprawdę profesjonalną publikacją, warto zdać się w tym przypadku na profesjonalne studio graficzne. Dlaczego? Ponieważ grafik zadba o to, aby katalog był spójny i odpowiadał pewnym branżowym standardom. Wychwyci tak oczywiste niedopatrzenie, jak różne czcionki czy zbyt rozciągnięte zdjęcia. W trakcie finalnej obróbki katalogu produktów firmowych może okazać się, że niektóre zdjęcia trzeba będzie usunąć lub zmienić. Dlatego warto mieć przygotowanych kilka wersji zdjęć każdego produktu. Studio projektowe może również przygotować pełną wersję katalogu na podstawie dostarczonych przez klienta materiałów. 

Nie bez znaczenia jest też format katalogu. Format A4 jest z jednej strony praktyczny, ponieważ na jednej stronie można zawrzeć rozbudowane treści lub użyć nieco większej czcionki, co z pewnością docenią klienci mający problemy ze wzrokiem. Taki katalog prezentuje się bardzo dobrze w formie elektronicznej. W wersji drukowanej jest mniej poręczny. 

Katalogi w formacie zeszytowym łatwej się czyta w wersji drukowanej. Niemniej tutaj treść zajmuje obie strony, które widzi klient. Dlatego ważne jest, aby zachować przejrzystość prezentowanych treści. Kluczowy będzie tu zatem dobór kolorów oraz odpowiednich zdjęć, aby obie strony tworzyły spójną całość, a nie chaotyczny zlepek treści. W przeciwnym wypadku klient szybko zmęczy się lekturą katalogu lub będzie miał problem ze złożeniem zamówienia na konkretny produkt. 

Katalog produktów w wersji papierowej powinien zostać wydrukowany na papierze dobrej jakości, ponieważ będzie wielokrotnie wertowany, kartkowany, zaginany. Wypadające po pierwszym przejrzeniu strony katalogu, nie są dobrą reklamą dla żadnej firmy. 

Brak komentarzy

Napisz komentarz