
11 sty Błędy w budowaniu wizerunku marki Czyli jak budować branding firmy.
Błędy w budowaniu wizerunku marki. Czyli jak budować branding firmy.
Rozpoznawalność wśród klientów i szeroki zasięg to bardzo istotne aspekty przy prowadzeniu własnej działalności, branding jest istnym must have. Przekonanie konsumentów do siebie i swojej oferty jest bardzo trudne, zwłaszcza wśród panującej wszechobecnie konkurencji i rywalizacji. Aby podbić rynek, trzeba podbić serca klientów. Nie zawsze innowacyjny produkt może okazać się wystarczający. Niezwykle istotne jest budowanie w prawidłowy sposób wizerunku swojej marki. Szczególnie trudne jest to w przypadku małych przedsiębiorstw konkurujących z dużymi, znanymi firmami. Niestety, w tej całej ciężkiej walce łatwo o popełnienie błędów, które nie wpływają korzystnie na odbiór marki na rynku.
Spis treści:
- Czym jest wizerunek marki? Czyli czym jest branding
- Brak spójności wizualnej
- Nie przygotownie planu
- Brak czasu na efekty, czyli nie od razu branding zbudowali!
- Nieprawidłowo dobrane kanały komunikacji
Czym jest wizerunek marki? Czyli czym jest branding.
Wizerunek marki to pojęcie, które można interpretować różnorako. Przede wszystkim można stwierdzić, że wizerunek marki to wyobrażenie o firmie istniejące na rynku, głównie wśród bezpośrednich odbiorców usług i produktów. Są to reakcje klientów na widok graficznego znaku związanego z marką lub też po usłyszeniu jej nazwy. Najczęściej jednak aspekty wizualne biorą górę, a pierwsze skojarzenia budują pozytywny lub negatywny wizerunek marki.
Brak spójności wizualnej
Odzwierciedleniem wizualnym jest logo marki, które nie może być tylko przypadkowym połączeniem elementów. Logo marki powinno być przede wszystkim symbolem, który wskazuje na rodzaj działalności. Dodatkowo ważne jest, aby przedstawiało jej misję, zaangażowanie i nowoczesność. Wszystko powinno być dobrane i połączone w sposób spójny i przyjemny w odbiorze. W tym celu warto zgłosić się do specjalistów po projekty logo. Tani grafik, który w szybkim czasie wykona proste grafiki, to na ogół nie jest dobre rozwiązanie. Spójność wizualna może być zachowana wyłącznie wtedy, kiedy logo jest owocem przemyślanej strategii. Projekty graficzne – mimo, że często ładne – nie zawsze przekazują kluczowe zagadnienia związane z prowadzoną działalnością. Nie współgrają z wyznawanymi wartościami i nie kojarzą się pozytywnie.
Samo logo to nie wszystko, potrzebny jest dobry branding, nasza agencja reklamowa Kielce, chętnie pomoże. Z efektami wizualnymi ma się do czynienia na każdym kroku. Materiały reklamowe powinny być projektowane w konsekwentny sposób, łącząc ze sobą taką samą kolorystykę, typ czcionki, rodzaj grafiki. Powielanie takich samych wzorów zostawia trwały ślad w pamięci klientów. Konkretny kolor – podobnie jak chwytliwe hasło reklamowe lub seria reklam – może już zawsze kojarzyć się konsumentom z daną marką. Niesystematyczność i przypadkowość w tworzeniu wizualnego odbioru może doprowadzić do dezorientacji klientów i ich obojętność na przedstawiane efekty.
Nie przygotowanie planu
Plan i strategia jest wymagana nie tylko na etapie tworzenia logotypu. Jeśli prowadzenie działalności jest nastawione wyłącznie na osiąganie zysków, to powodzenie takiego biznesu uznaje się za wątpliwe. Pod uwagę należy bowiem brać również inne aspekty. Obecnie bardzo często mówi się o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Z tego powodu wielu przedsiębiorców chcących działać zgodnie z duchem czasu decyduje się na wdrożenie owego brandingu do swojej działalności. Problem w tym, że często nie mają pojęcia, czym on tak właściwie jest. Niewiedza z tego zakresu przejawia się nieudolnością w planowaniu i budowaniu całej strategii biznesu. Brak odpowiedniego, konstruktywnego planu prowadzi w konsekwencji do chaosu, który nie jest pozytywnie odbierany wśród klientów.
Aby zaoszczędzić sobie problemów, warto odwiedzić studio kreatywne zatrudniające specjalistów, którzy w profesjonalny sposób zajmą się zaplanowaniem procesu budowania wizerunku. Istotne jest ustalenie grupy docelowej, a także cały content, który będzie przynosił efekty długofalowo, a nie tylko doraźnie. Przekazywanie przemyślanych, atrakcyjnych treści pozwala na zwrócenie uwagi na swoją działalność i utrzymanie tego zainteresowania wśród klientów. W przyszłości przełoży się ono na działanie generujące zysk przedsiębiorstwa.
Brak czasu na efekty, czyli nie od razu branding zbudowali!
Budowanie świadomości marki i pozytywnego wizerunku to proces długotrwały i mozolny. Nie oznacza to jednak, że należy czekać w nieskończoność, aż wdrożone działania przełożą się na efekty. Wymagane jest przede wszystkim ciągłe kontrolowanie i monitorowanie osiąganych rezultatów. To wszystko po to, aby móc odpowiednio kierować procesem i elastycznie dostosowywać się do zaistniałych realiów. Nawet najdroższy i najlepszy branding nie daje natychmiastowych, piorunująco wysokich efektów. Agencja marketingowa stara się dostarczyć jak najlepszych rozwiązań, ale i w tym przypadku na widoczne skutki trzeba poczekać. Nie warto „skakać z kwiatka na kwiatek” w poszukiwaniu lepszego wyjścia ze słabo rozwijającej się sytuacji.
Bieżące i ciągłe przyglądanie się procesowi samo wskaże czy konkretne działania przekładają się na rezultaty. Często o wizerunku marki sama firma przypomina sobie w momencie załamania lub pogorszenia się prowadzonej działalności. Nic więc dziwnego, że efekty chciałoby się otrzymać od ręki. Jednakże o pozytywnym odbiorze marki na rynku i opinii o niej wśród klientów należy pamiętać nieustannie. Pośpieszne i nieprzemyślane działania mogą wyłącznie pogorszyć sprawę.
Nieprawidłowo dobrane kanały komunikacji
Ostatnim, często popełnianym błędem w procesie budowania wizerunku marki jest złe dobieranie kanałów komunikacji. Klientów można znaleźć wszędzie, ale nie wszędzie działają te same chwyty i zasady. W obecnej dobie cyfryzacji, bardzo dobrym rozwiązaniem jest dotarcie do potencjalnego grona odbiorców za pośrednictwem internetu. Social media to aktualnie jeden z najlepszych kanałów komunikacji, jeśli targetem jest młoda grupa ludzi. Trafiony post lub grafika na Facebook’u może zainteresować klientów i pozytywnie na nich wpłynąć. Z kolei, jeśli potrzebni są klienci w starszym wieku, internet może okazać się absolutną porażką. Lepszym kanałem okazuje się radio, prasa czy telewizja, dzięki którym z łatwością materiały reklamowe trafią do szerokiego grona odbiorców. Dobry branding podpowie grafikowi jak przygotować materiały reklamowe takie jak roll up reklamowy czy torby papierowe z nadrukiem to doskonała forma, aby pochwalić się swoim biznesem na targach i wystawach branżowych.
Brak komentarzy