Projektowanie etykiet - na co zwrócić uwagę w projekcie.
projektowanie etykiety

Projektowanie etykiet – na co zwrócić uwagę

PROJEKTOWANIE ETYKIET – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Nie bez powodu zwykło się mówić, że reklama jest dźwignią handlu – tak jest również w przypadku etykiet na produkty. Ich pierwsze wrażenie odgrywa tu znaczącą rolę. Od wyglądu etykiety zależy bowiem to, czy produkt odniesie sukces. Dlatego też w trakcie jej projektowana dobrze jest zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przeczytaj artykuł i poznaj tajniki idealnej etykiety samoprzylepnej. Podpowiadamy również jakie informacje powinna ona zawierać!

Etykiety na produkty – dlaczego to takie ważne?

Ludzie kupują oczami – tak wynika z badań Foodlabels finansowanych przez UE w 2015 r. Wzięło w nich udział aż 500 ankietowanych, którzy mieli odpowiedzieć na pytanie, które etykiety są ich zdaniem najlepsze. Aż 90% ze wszystkich ankietowanych jest zdania, że do produkcji opakowań oraz etykiet powinno używać się materiałów organicznych. Badania te potwierdziły również, że aż 70% kupujących porównuje etykiety produktów przed ich zakupem. W dodatku dowiodły one również, że konsumenci lubią sięgać po produkty, których etykieta im się spodobała – nawet jeżeli przepłacą za ten produkt. Nie podlega więc wątpliwości, że projekt i wykonanie etykiety wpływa na decyzje konsumenckie. Dobra etykieta przyciągnie uwagę kupującego, co przełoży się na przychody ze sprzedaży.

Etykiety samoprzylepne – co powinny zawierać?

Dobra etykieta zachęci klienta do zakupu – jest to możliwe, nawet jeżeli nigdy wcześniej nie słyszał on o danym produkcie. Ważne jest, by zachęcała ona swoją szatą graficzną do zakupu. Powinna być ona zatem skonstruowana w taki sposób, by była czytelna i przyjazna w odbiorze. Kluczową role odgrywają także treści, które znajdują się na opakowaniu. Zgodnie z obowiązującym prawem powinny to być m.in.:

  • Nazwa produktu;
  • Dane adresowe producenta;
  • Informacje o składnikach odżywczych i ewentualnych alergenach;
  • Waga;
  • Termin przydatności do spożycia produktu.

Wyniki wcześniej wspomnianych badań potwierdzają, że najwyżej oceniono etykiety ekologiczne, które zawierały dane o kraju pochodzenia produktu oraz dane o składnikach odżywczych. Ważnym aspektem, na który ankietowani zwracali uwagę, była także odległość, jaką produkt przebył do miejsca sprzedaży. Ogromne znaczenie dla konsumentów miały także oznaczenia i certyfikaty typu: „nietestowane na zwierzętach”, „produkt regionalny” itp.

Atrakcyjna szata graficzna

Projekt graficzny etykiety to kolejny czynnik, który pobudza konsumenta do podjęcia działania. Dobrze jest również, aby w atrakcyjny sposób prezentowała logo producenta oraz nazwę produktu. Dzięki temu zapadnie on na dłużej w pamięci konsumenta. Etykieta powinna również:

  • Przyciągać uwagę konsumentów;
  • Wyróżniać na tle konkurencji;
  • Zachęcać do zakupu;
  • Uwydatniać wszelkie walory produktu – np. posiadane certyfikaty;
  • Budować dobry wizerunek przedsiębiorstwa.

Dobre wykonanie

Solidne wykonanie to ostatni z czynników, który finalnie zadecyduje o tym, czy konsument sięgnie po dany produkt. Byle jak wykonane i pozbawione kolorów etykiety nie zachęcą konsumenta do zakupu. Dlatego dobrze jest zapoznać się z różnymi materiałami oraz technikami wydruku. Jak potwierdzają badania – klienci cenią sobie materiały eko. Dlatego też etykiety ekologiczne zdobywają w ostatnich latach najwięcej uwagi. Wykorzystywane do ich produkcji papier lub folia powinny być dobrej jakości. Ogromną popularnością cieszą się także etykiety samoprzylepne. Są niezwykle łatwe w montażu, przez co tak chętnie są wybierane. Decydując się na ich zakup, warto jednak pamiętać o tym, by dopasować odpowiedni klej. To właśnie on zadecyduje o trwałość etykiety.

Projektowanie etykiet – praktyczne porady

Projektując etykietę, warto uwzględnić kilka ważnych kwestii technicznych. W trakcie rozmieszczenia poszczególnych elementów graficznych należy wziąć pod uwagę tzw. spady – obszary, które wydostają poza krawędź wydrukowanej etykiety. W praktyce więc oznacza to, że zostaną one obcięte. Problem ten można jednak wyeliminować przy pomocy profesjonalnego programu do projektowanie etykiet oraz posiadanej wiedzy. Dla większej precyzji cięcia warto również zadbać o zachowanie niewielkiego marginesu pomiędzy treścią etykiety, a jej krawędzią. Najczęściej używanym formatem do zapisu projektu etykiety jest PDF oraz JPG. Nigdy jednak nie zaszkodzi ustalić z drukarnią to, jaki format pliku należy dostarczyć. Ostatnim z elementów jest jakość wydruku. Najlepsze efekty przynoszą projekty, których rozdzielczość wynosi minimum 300 dpi. Bardzo ważne jest także to, by w projekcie wykorzystać kolory CMYK.

Projekt etykiety – cennik

Projektowanie etykiet – dobra agencja zawsze przygotuje odpowiedni projekt. Ceny usług drukarni wahają się w zależności od szczegółów danego zamówienia. Najczęściej ustalane są one indywidualnie po rozmowie z klientem i określeniu jego oczekiwań. Dzięki temu klient może liczyć na uczciwą wycenę usługi. Na cenę projektu etykiety wpływają m.in. poziom zaawansowania szaty graficznej, która musi zostać zaprojektowana całkowicie od podstaw. Kolejnym ważnym elementem jest również ilość projektów etykiet, spośród których osoba zamawiająca będzie dokonywać wyboru. Im będzie ich więcej, tym więcej pracy nad projektem będzie miała drukarnia. To z kolei przyczyni się do wzrostu ceny projektu. Wielu klientów składa jednocześnie zamówienia na wykonanie etykiet, dla więcej niż jednego produktu. Przemawia za tym głównie cena – koszty wykonania pojedynczego projektu są z reguły większe niż w przypadku złożeniu zamówienia na kilka różnych etykiet.

Brak komentarzy

Napisz komentarz